Blog az életről, az egészségről és a mindennapokról cukorbeteg köntösben. :-)

Translate

Keresés a blogban

2012. augusztus 26., vasárnap

Hogyan egészségesebben?

Ma kiváló napom volt, legalábbis a vércukorértékeim szempontjából. Reggeltől estig tartottam a diétát, fegyelmezetten mondtam nemet minden olyan ételre, aminek szénhidrátértékét szemre nem tudtam kiszámolni. Pedig borzasztó nehéz volt itthon, anya főztjének ellenállni.:)

Mivel a kalóriaszegény élelmiszerekből most nem volt túl nagy választék, nem mondanám, hogy kiadós vasárnapi reggelin, családi ebéden és vacsorán vagyok túl. Inkább csak néztem, ahogyan az öcsém és a szüleim jóllaknak a finomságokkal, nagymamámról nem is beszélve.:)
De vajon sajnáljam-e, hogy nem vettem magamhoz a rántott húst, a fasírtot vagy a pörköltet a tésztával? Na és az isteni desszert?  És a délutáni, családi nassolás a tv előtt? Vajon tényleg áldozat tőlem az, hogy megvontam magamtól ezt az íz élményt?
Ha jobban belegondolok, annyira nem.
Előszöris, jók voltak a vércukorértékeim. Másodszor, jó volt a közérzetem. Harmadszor pedig, lelkiismeret furdalás nélkül feküdhetek le aludni, és büszkén veregethetem a vállam, hogy majdnem mindent megtettem magamért ezen a napon. És a craniosacralis kezelést se felejtsem, melynek eredményességét maximálisan támogattam eme fegyelmezett hozzáállásommal.:) Szóval dupla taps. Nekem.
A kötelező diétámat már a diagnózis felállítását követően is igyekeztem kiegészíteni a dietetikusok által annyiszor emlegetett zöldség és gyümölcs „lavinával.” Most a teljes váltásra törekszem. Lassan, de biztosan felcserélem végre a sok zsíros, szénhidrátban gazdag és szervezetünket megterhelő ételeket a könnyű, vitamindús táplálkozásra. Egyáltalán nem egyszerű elhagyni a gyorsan elkészíthető, egy perces menüket. De ha belegondolok, egy gyümölcsturmixot sem kerül több időbe elővarázsolni, mint egy szalámis szendvicset, nemde?:) Minden tervezés kérdése, ami nekünk, diabéteszeseknek majdhogynem kötelező. A szénsavas és koffein tartalmú üdítőket sikeresen elhagytam, bár a telt aromájú, csodás illatú kávéktól még elgyengülök néha. Nem baj, nem megy minden azonnal, nem kell mindenről egyszerre lemondani. A szervezetnek szüksége van egy kis időre a váltáshoz, főleg akkor, ha valamihez nem napok, hanem évek alatt szokott hozzá. Mint én a kávéhoz, vagy az imádott tejhez. Nem is tudom, hogy fogom a tej isteni ízét is likvidálni az életemből. Hiába a rizstej, a szójatej, a mandulatej vagy a laktózmentes változat. Egyik sem érhet az igazi tej  nyomába. Viszont felnőtt korban már nem túl egészséges. Legalábbis rengeteget olvastam erről és a saját tapasztalataim is mindig megerősítenek ebben. Persze attól még határozottan imádom. Emlékszem, gyermekkoromban minden nap toltam az arcomba a frissen fejt tejet, amit nagymamám hozott a faluból.:) Vasárnapi ebédhez is szívesen fogyasztottam, ha lehetett, a hússal együtt. Ma már nem kérnék zsírosat reggelire sem, de sovány változata a szívem csücske lett.
Egyébként túl sok húst sem eszem. És nem a „vega-véna” beszél belőlem, csak egyszerűen már nem  mindig ízlik annyira.
És akkor most azt kérdezed, mégis mit eszek?:)

Az, hogy zsíros kekszeket, üdítőket, cukorkákat és guargumis pudingokat vagy joghurtokat nem veszek le a boltok polcairól, ugye egyértelmű.  Nemcsak a cukorbetegségem miatt, hanem mert ezeknek az alapvető szemétkupacoknak majd 80 százaléka tele van cukorral és tartósítószerekkel, ami ugye nemhogy nekem, de senkinek sem használ. És kezdjük ott, hogy hiába enyhítik az éhségedet egy kis időre, attól ezek még nem táplálékok. Csak simán szemét.
Ha enni szeretnék, teljes kiőrlésű kenyeret, sovány sajtokat, cukor- és guargumi-mentes joghurtokat és lédús paradicsomot, paprikát vagy uborkát keresek a boltokban. Főzéshez a durumtésztát, rizst, rozslisztet, magvakat, csírákat, esetleg sovány tejszínt vagy tejfölt és finom fűszereket használok, amivel nagyon markánssá lehet tenni egy-egy fogást, még hús nélkül is. Ráadásul sokkal olcsóbb egészségesen vásárolni, főzni és enni.:) Butaságnak tartom azt, amikor valaki azt gondolja, hogy egészségesen csak azért nem étkezhet, mert sokba kerül. Igen, ha diétás csokoládékat, fagyasztott gyümölcsöket vagy extra-bio vackokat keresel, otthagyhatod a fél fizetésed. Vagy akár az egészet is, ha annyira ínyenc vagy. Ezek mind nagyon finomak, és bő a választék, viszont egyáltalán nem sokkal egészségesebbek „original” társaiknál, csak jó a marketing.
Inkább találj egy barátságos, lakóhelyedhez közeli, klassz kis piacot, ahol mindig friss, üde gyümölcsök, zöldségek és jó minőségű magvak, saláták vannak. És még húsok is, ha szereted.:)

Utóirat:
Azért nem mondom, hogy minden alkalommal tiltakozom édesanyám menüi vagy az ízletes éttermi fogások ellen. Engem is térdre kényszerít olykor az étvágy.:) De ha tehetem, inkább a reform konyhát választom. Egészségesebb és a szénhidrátokat is könnyebb kiszámolni. Próbáld ki Te is!:)

DiabGirl

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése