Blog az életről, az egészségről és a mindennapokról cukorbeteg köntösben. :-)

Translate

Keresés a blogban

2012. november 16., péntek

Mesterséges

"... a kutatók azt is megállapították, hogy az aszpartám a diétás ételekben és italokban egy általánosan használt kémiai édesítőszer, amely tulajdonképp növeli a vércukorszintet ahelyett, hogy csökkentené azt. Egereken végzett tesztek azt mutatták, hogy amelyik egércsoport olyan egéreledelt kapott amelyben hozzáadott aszpartám volt, vércukorszintjük megemelkedett, összehasonlítva azon egerekkel akik csupán aszpartám nélküli egéreledelt fogyasztottak."
"Ezek az eredmények azt sugallják, hogy az aszpartám expozíció esetlegesen közvetlenül hozzájárulhat a megnövekedett vércukorszinthez és ezáltal hozzájárul a cukorbetegség kialakulásához", mondta Gabriel Fernandes, a UTHSC kutatója, tanulmányi és a reumatológia és klinikai immunológia professzora."
( www.naturahirek.hu)

Érdekes, ugye?
Eleinte én is beleestem a diabetikus élelmiszerek állította "csapdába", és lelkifurdalás nélkül ettem mindent, ami édes volt és finom. Később persze nyilvánvaló lett, hogy ezektől a mesterségesen édesített desszertektől is lehet bizony hízni, és egyáltalán nem egészségesebbek, mint cukorral készült társaik.
De hogy az energiamentesnek ítélt üdítőitalok egyenesen hízáshoz vezetnek???
Na, ezt soha nem gondoltam volna.

Nem vagyok táplálkozási szakértő, a fogyasztható ételeink nagy részéről nem tudok semmit. De azt azért józan paraszt ésszel is felfogom, hogy mesterséges édesítőszer egészségtelen, már a nevében is benne van, "mesterséges". Ugyan mi jót tehetne a szervezetemmel bármi, ami "mesterséges"? Ősapáink sem ezzel éltek, nem ismerték a tubusos májkrémet, a félkész lecsót, a diabetikus kekszeket, vagy a tömérdek fagyasztott húst, zöldséget, jégkrémet, amiben tombol a szőlőcukor és az emulgeálószerek. Szóval értem. Meg azt is, hogy aki cukormentes, egészséges(nek tűnő) és diétás élelmiszerekkel bizniszel, tulajdonképpen a divatos fogyókúrák százait lovagolja meg, mint pénzkereseti lehetőséget. Értem én. Még azok kezdeményezéseit is, akik minden cukorpótlóval helyettesített terméket a jó cél érdekében bocsátanak forgalomba, mintegy lehetőséget adva az erre "rászorulóknak". 
Mert hát adott, például az én helyzetem. Cukorbetegként le kell, hogy mondjak az édességek több, mint 90%-ról, ami nem lenne nagy áldozat, ha nem ízlelhettem volna gyerekkoromban a finom kakaós kalácsot vagy a sok anya/mama/nagynéni féle süteményt. :-)

És akkor  jöhetnek a diabetikus változatok... Azt üzenik: "Ne aggódj! Tessék, nem maradsz le semmiről, van itt minden, cukormentesen is, edd csak!" Kvázi alternatívák sokaságát kínálják ahhoz, hogy benne maradjak a "bűnben". 
Pedig ha jobban belegondolok, nincs is szükségem ilyen segítségre, hiszen a nugát, a fagylalt, a torták, a sütemények alapvetően nem képezik részét a normális emberi táplálkozásnak. Dehát még a diabétesszel is nehéz ebből kiszállni. A körből, amibe a 21. század belerángat. A választék bőséges, minden tekintetben.
Felgyorsult a világ.
Nehéz kicsit lelassulni, pihenni, időt szánni magunkra, és egyben időt arra, hogy jól átgondoljuk, mit is eszünk, iszunk nap, mint nap. 

És ha nem kellene a diabétesszel együtt élnem, valószínűleg én sem foglalkoznék a kérdéssel. Mert hát, az átlag azt mutatja, hogy az emberek akkor esznek amikor éhesek, azt eszik meg amire épp idejük van és sok-sok magyarázatot találnak arra, miért egyszerűbb gyorsétteremekbe járni, meg menzára és miért hasznosabb bedobni valami étket útközben, mint otthon főzni, vagy leülni és nyugodtan rászánni az ebédre 15-20 percet. Nincs rá idő. Nincs idő semmire. Csak ha kell, ha muszáj.
Nos, nekem muszáj... Hál'Istennek.:-)

Így azt is tudom, hogy reggelizni, ebédelni, vacsorázni is lehet normális időben. Tudom, hogy mi a különbség egy otthon elkészített főzelék és egy étteremben kapható, ízfokozókkal és cukorral ízesített főzelék között. Tudom, miért nem mindegy, hogy az ebédet dél körül fogyasztom el, vagy délután kettőkor. És tudom azt is, hogy a jól megválogatott élelmiszerek miként hatnak kedvezően az anyagcserémre, mert foglalkoznom kell vele.

Szó se róla, tényleg jól esik az embernek néha napján egy-egy szelet sugarfree csokoládé vagy keksz, esetleg egy pohár Coke Zero, én is élek vele...
De néha érdemes elgondolkodni azon, vajon mennyire fontos része az életednek az étkezés? Elég türelmed és időd van-e arra, hogy foglakozz vele? Tisztában vagy-e a helytelen táplálkozás veszélyeivel és komolyan veszed-e azokat?

Tanulj tőlem. Tőlünk. Önfegyelmet, kitartást, mértékletességet és türelmet. Ezekben bármelyik cukorbeteg pajtásod a tanítóddá válhat.....

Utóirat:
Azt hiszem, az egészséges életmód csupán hozzáállás kérdése. 
A Te hozzáállásod kérdése.

ITT a teljes cikk a édesítőszerek hízlaló hatásáról és a kutatási eredményekről. Érdemes elolvasni.

üdv
DiabGirl

2 megjegyzés:

  1. Szia!

    Annyi mindent írnék, de egyelőre csak annyi, hogy Köszönöm, hogy írod!

    SRN.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm, hogy olvasol!:)) Facebookon is megtalálsz, írj bátran üzenetet!:))
    Minden jót Neked!

    VálaszTörlés