Blog az életről, az egészségről és a mindennapokról cukorbeteg köntösben. :-)

2013. március 26., kedd

FutópadON

Elég körülményes egy aktívabb aerob edzést beilleszteni a napomba. Legalábbis az utóbbi időben.

Emlékszem, évekkel ezelőtt a főiskolán nem kerítettem nagy feneket annak, hogy megtervezzem a pontos mozgásmennyiséget. Úgy csináltam, ahogy épp alakult... alkalmazkodtam minden körülményhez. Ha este 8kor mentünk le edzeni, hát akkor futottam. Ha reggel 8kor volt rá időm éhgyomorral, akkor reggel 8kor futottam.
Mostanában sokkal bátortalanabb vagyok, igaz, azóta megküzdöttem egy enyhébb pánikkal, így talán érthető, miért olyan nehéz magabiztosan felugrani a futógépre. Mert futni szeretek, vagy gyors-gyalogolni. Kerékpározni is, de a szobabicómra egy hónapban egyszer, ha felülök.:))
Szó, ami szó, rajta vagyok az ügyön.
És tervezek.
Általában 10-13 mmol/l értékeknél nem eszem plusz szénhidrátot az edzéshez, de előfordul, hogy mégis szükségem van rá (attől függően, mit ettem, vagy mennyi bázisinzulinnal gazdálkodtam aznap). 
6-9 mmol/l-es értékeknél minden alkalommal 15-20 g CH kerül a pocimba, többniyre fehérje szelet vagy egy szimpla müzli formájában. Ezt olyan 25-30 perces, közepes intenzitású (140-155-ös pulzus) edzéshez fogyasztom el, plusz a súlyzós gyakorlatok. Ehhez duplázok, vagy felezek a mozgás típusának és hosszának megfelelően.

Fontos, hogy edzés alatt mindig nálam van a szőlőcukor. Biztonságérzetet ad, és ha baj van, azonnal hozzá tudok nyúlni... Emlékszel? Korábban meséltem egy régebbi sztorimat a legfélelmetesebb hipoglikémiámról... Na, azóta tartom 2 méteres körzetben a cukrot.:)
Az utóbbi időben mániámmá vált az is, hogy edzés közben többször megmértem az értékeket, ami egyébként így utólag egyáltalán nem volt haszontalan, na de azért én úgy gondolom, bőven elegendő edzés előtt és után kontrollálni. (Úgyis érzi az ember, ha nagy "cukor-mozgások" vannak készülőben.:)
De ha mozgás, akkor = mindenkinek egyénre szabott szabályok.
Nem biztos, hogy ami nekem bevált, az neked is be fog. Ezért nagyon fontos, hogy lelkiismeretesen számolgass, méregess és szánj elég időt a tested megismerésére. Hidd el, úgy sokkal könnyebb megtervezni az edzést, ha magabiztos vagy, mintha csak szaladgálsz ide-oda súlyokkal a kezedben. Az csupa negatív élményt szül. Én eleinte még kis füzetkét is vittem magammal mindig és leírtam éppen mit csinálok, miért, mivel és hogyan.:) Érdemes elemezni a dolgot néhány hétig, hogy aztán gond nélkül repülhess tágítani a tüdődet!:)

Ma is tervbe vettem egy laza, de hosszabb intervallumú mozgást. Remélem sikerül összehozni a megfelelő vércukorértékeket délutánig. Bár egyelőre kétes a dolog...
Ha azt kérdezed, ugyan miért ne lehetne felkészülni rendesen erre az egészre?, megválaszolom gyorsan egy példával.
Múlt héten is edzeni indultam valamelyik nap, este 18:00-kor. Vacsi után 10,2 mmol/l-t mértem, gondoltam szuperjól lemozgom ezt lefekvésig plusz szénhidrátok nélkül. Fél órán belül már a konditerem bejáratánál álltam, de éreztem, hogy nem vagyok jól. Egyáltalán nem hipóztam, de a vércukrom olyan mértékben kezdett zuhanni, hogy egészen elerőtlenedtem. 5,7-nél ettem egy müzlit, mert hát az edzést emiatt nem akartam passzolni... 19:00-kor a vércukorszintem még mindig 6,0 mmol/l volt. Ettem még egy müzlit, de az érték nem mozdult... így inkább lemondtam az aerob mozgásról, pedig igazán jól esett volna. Szóval valahogy így tudja keresztülhúzni a számításaimat egy elszámolt inzulinegység, vagy szénhidrát.
Végeztem amúgy néhány gyakorlatot aznap súlyzóval, és erősítettem has,- és hátizmot is egy szűk fél órában, de azért elkeseredtem kicsit, amiért nem sikerült irányítanom az adott helyzetet. Meg is jegyeztem ezt ott a páromnak, de a lábsúlyokat emelgetve csak annyit mondott: "Kicsim, ez is Te vagy. Ezzel együtt szeresd magad, én is így szeretlek!"
Nem is volt másra szükségem. :)

Ezt tanácsolom én is minden hasonló helyzetbe kerülő cukorpajtimnak, hogy nem szabad elkeseredni. Feladni a legkönnyebb... dolgozz hát többet!!!
Én amint úgy érzem lehúz a depi, vagy a kiszolgáltatottság érzése, azonnal megrázom a fejem, belenézek a tükörbe, és keresek valami alternatívát a balszerencsés helyzetre!
És nagy SMILEEE!:)))

Szeresd magad, és fogadd el, azt, aki vagy!:)



Utóirat:

Egyszer valaki azt mondta nekem, nincs feltétel nélküli szeretet. Nem létezik önzetlen szeretet. Szerintem ez hazugság. :)
Én akkor is tudtam, és most is vallom, hogy IGENIS LÉTEZIK SZERETET FELTÉTEL NÉLKÜL, AMI ELSŐSORBAN SAJÁT MAGUNK SZERETETÉBEN NYILVÁNUL MEG!:)
Pont.

DiabGirl

1 megjegyzés:

  1. Az utóiratban van valami, de a legtöbb ember szerintem nem tud vele azonosulni és ezért nem is boldogok a bőrükben :-(

    Egyébként nekem is sikerült átállni a rendszeres mozgásra az ő segítségével: https://www.facebook.com/TiffanyRotheWorkouts?fref=ts :-D
    Most heti 6 nap mozgok :-D

    VálaszTörlés