Blog az életről, az egészségről és a mindennapokról cukorbeteg köntösben. :-)

Translate

Keresés a blogban

2013. május 17., péntek

Learning - Part2

És akkor Folyt.köv. :-)

A "Hogyan sportoljon a cukorbeteg?" címmel megrendezett eseményen, dr. Körner Anna előadását Faludy András sportoló, pedagógus, kajakedző beszámolója követte a sportolás cukorbetegekre gyakorolt hatásairól, mely számomra igen tanulságos volt, és azóta mindig motivál a mozgással való kísérletezgetésre. 
Egyébként ő maga is 1-es típusú cukorbeteg, ami sokkal hitelesebbé tette ezt a számomra egyébként is érdekes témát.
Említettem már, hogy a bölcsész diplomám mellett sportedző képesítéssel is rendekezem. Annak idején a fitnesz suliban sokat hallottam, tanultam az emberi test működéséről, anatómiájáról, a sportpszichológiáról, a különböző sportformákról, a mozgás hatásáról, és természetesen több körben említésre kerültek a különböző sérülések és olyan betegségek is, mint a diabétesz.

Az előadáson nem hallottam túl sok új és megdöbbentő dolgot, inkább frissítettem és pontosítottam az ismereteimet, tapasztalataimat, melyeket eddig az iskolában és az életben szereztem. Például a mozgás hatásáról, amit biztosan Te is tapasztaltál már. Ezek:
- a jobb közérzet, stressztűrő képesség,
- fegyelmezettebb életmód,
- javuló perifériás keringés, vérnyomás,
- a csökkenő testzsír %.
Emellett cukorbetegként, a rendszeres, jól megtervezett mozgáshoz jobb vércukorértékek és növekvő inzulinérzékenység is társul, plusz a szövődményeket is nagyobb eséllyel lehet elkerülni fitten, mint legyengülve.
Sajnos a diabétesz sport nélkül is magában hordozza a hipoglikémia és a hiperglikémia veszélyeit, ráadásul kezeletlen vércukorértékek esetében ehhez szemfenéki vérzés és súlyos lábsérülések is hozzájárulhatnak. Ám! Ha körültekintő vagy és elég időt áldozol tested megismerésére, az ellenőrzésre, illetve ha kellő fegyelemmel tartod a diétát és a vércukorkontrollt, szinte biztos, hogy gond nélkül, könnyedén élhetsz együtt a cukorbetegséggel és mozoghatsz, akár a víz alatt is...


Képzeld, a tanár úr azt mesélte, búvárkodik. Először a mellkasomhoz kaptam. Sosem tudtam ezelőtt elképzelni, hogy mérőkészülék vagy cukor nélkül eltűnjek a víz alatt. Igazából még most sem tudom elképzelni.:-) De azt legalább már elhiszem, hogy ennek egyébként semmi akadálya nincs előttem, csak én magam. És a félelmek, melyek néha átveszik az irányítást. Ismered? Amikor elhiszed, hogy a testedet a cukorbetegség irányítja, és nem Te.
Ördögi kör ez, amiben én fél lábbal még benne vagyok. De hiszem, hogy sok munkával, kitartással és kellő akarattal úrrá lehet lenni rajta!
Például gyakorlom a vércukorellenőrzést mérők nélkül. :-) Úgy érzem, nekem ez segítene a legtöbbet abban, hogy könnyedebben lélegezzek és éljem az életem! OmniPodos cukorpajtásom, Lilla adott egy jó tippet arra, hogyan próbáljam betájolni az értékeimet: "Csak ülj le nyugiban, -írta- és nézz magadba, figyeld a tested és próbáld megtippelni az eredményt, mielőtt ténylegesen megméred. Addig gyakorold, míg a legközelebb kerülsz a helyes értékhez."
Szóval engem az akadályozna a búvárkodásban is, hogy még mindig a vércukormérőm rabja vagyok. De egyébként már elég jól megy a "ráérzés", és így a sport is. Hiszen nem mérem a mozgás alatt 10 percenként, hogy hogyan is állok.:-)
Az előadáson felhívták a figyelmünket arra, hogy a sportolás akkor és csakis akkor lehet biztonságos cukorbetegen, ha tudatosan, jól felépítjük azt. Senki sem mehet el kutyafuttában egyet kocogni, ha például aznap alig evett, és alacsonyak voltak az értékei, hiszen az hipoglikémiát fog eredményezni. De abban a hitben sem ülhetsz be egy spinning órára, hogy majd az leviszi a magas a vércukrod, hiszen veszélyes. Eléggé összetett a folyamat és sok odafigyelést igényel! Főképpen azért, mert a diabétesz kezelésére nincs két egyforma javaslat!!!

Számomra új információ volt, hogy vannak olyan extrém magam pulzustartományban végzett mozgásformák, melyek nemhogy lefelé, hanem felfelé viszik a normál vércukorértéket is. Bár, ha jól értelmeztem, ez tulajdonképpen csak azokat az élsportolókat érinti, akik naponta többször edzenek és abba is majd belerottyannak. Na nem gondolom, hogy egy átlagos sportolónak, mint én is, bele kellene pusztulnia az edzésekbe.:-))
Inkább csak úgy lazán...
... de indulj el! Találd meg a számodra legmegfelelőbb mozgásformát és dolgozz többet a jó vércukorértékekért!

Mindezek után, azt hiszem magabiztosan állíthatom, hogy a mozgásra nincs ellenjavallat! A mozgás csodaszer! És ahogy a Faludy is mondta:
"Nincs lehetetlen, csak tehetetlen!" :-)

Utóirat:

A mozgás során átalakul a test, de a lélek is egyaránt! Elhiszed? :-)
Ha időm engedi, én röplabda játékkal teszem élvezetesebbé az egyébként néha egyhangú edzőtermi munkát.
Egyébként néhány hét, és akár Te is megmutathatod, mit tudsz a röplabdapályán!;-) Részletek hamarosan..

DiabGirl

1 megjegyzés:

  1. Kedves DiabGirl! Pár hete találtam rá a blogodra és FB oldaladra, nagyon jó olvasni Téged, csak így tovább! :-) A mai bejegyzéseden igazán elgondolkodtam, ugyanis én is búvárkodom már évek óta - amikor csak tehetem. Sőt már ejtőernyőztem is - inzulinpumpával. Azon gondolkodtam, hogy basszus, én eddig nagyon lazán vettem ilyen téren a "betegségem", egyszer sem fordult meg a fejemben az, hogy hűha ezen sportok űzése alatt nincs nálam a mérőm. Azt hiszem, talán a kettőnk "álláspontja" közötti félút lenne a legmegfelelőbb minden cukorbeteg számára. Bár ezek után, én is biztosan többet fogok figyelni az ilyen hobbik gyakorlása közben a vércukromra. :)
    üdv. Alexa

    VálaszTörlés