Blog az életről, az egészségről és a mindennapokról cukorbeteg köntösben. :-)

2016. március 26., szombat

PolialkoMi?

Akarom mondani, cukoralkohol.
"A cukoralkoholok a szénhidrátok redukciójakor képződő polialkoholok (többértékű alkoholok). A folyamat során a cukrok oxocsoportja (aldehid- vagy ketocsoport) alakul alkoholos hidroxilcsoporttá. A cukoralkoholok színtelen kristályos vegyületek. Vízben jól, alkoholban kevésbé oldódnak, éterben oldhatatlanok. Számos cukoralkohol édes ízű. A természetben is megtalálható néhány cukoralkohol a növényekben, ezek a D-glucitol vagy szorbitol, a D-mannitol és a D-galaktitol vagy dulcitol. Gyakorlati szempontból a szorbitol a legfontosabb, amit édesítőszerként használnak."    (Wikipedia)

A cukoralkoholok élettani szempontból sokkal előnyösebbek a cukroknál, mert 

- energiatartalmuk alacsonyabb, 
- a cukrokhoz képest kevésbé/vagy egyáltalán nem emelik a vércukorszintet, 
- inzulin nem szükséges a lebontásukhoz, 
- egyes vegyületek bizonyítottan fogszuvasodás-ellenes hatásúak.

Szóval sokkal egészségesebbek mesterséges társaiknál (pl. aszpartam). (!)
Viszont nagy hátrányuk, hogy emésztési zavarokat, puffadást okozhatnak, és amúgy rettentően drága mulatság megvásárolni őket.


Az EU-ban hét fajta cukoralkohol élelmiszeripari felhasználása engedélyezett: a szorbit, a mannit, az izomaltit, a maltit, a laktit, a xilit és az eritrit.


Nálam a legnépszerűbb ezek közül az eritrit és a xilit, hiszen nagyon alacsony a glikémiás indexük, illetve kalóriatartalmuk, és bár a pocakom kicsit érzékeny az édesítőszerekre, ezek teljes biztonsággal beépíthetők a cukorbeteg étrendembe.

Eritrit: 100%-ban természetes. Gyümölcsökben és gombában fordul elő, a boltban vásárolt formáját cukor erjesztésével állítják elő. Íze tiszta és édes, rendkívül hasonlít a finomított cukoréhoz, de csak 60-80%-ban olyan édes, tehát kicsit többet kell belőle használni. Kalóriaértéke majdnem nulla (0,2 kcal), ráadásul sokkal könnyebben megemészthető, mint más cukoralkoholok. Mivel nagy része a vékonybélben szívódik fel és ráadásul rendkívül gyorsan, így 24 órán belül hashajtó mellékhatások nélkül távozik a szervezetből. Túlzott fogyasztása esetén is csak ritkán jelentkeznek esetleges mellékhatásai. 
Nekem kevernem kell kevés cukorral, mert az eritritből sokkal többet kellene használni a sütéshez, de a szervezetem nagy mennyiségben sajnos nem tolerálja, de ez a kombó nálam tökéletesen működik.

Xilit: (=nyírfacukor) Iparilag nyírfából, kukoricacsutkából és préselt cukornádból állítják elő. 75%-kal kevesebb szénhidrátot tartalmaz, mint a cukor. Kalóriatartalma 2,5 gramm. Az eritrittel ellentétben, az elfogyasztott nyírfacukor nagyobb része a vastagbélben szívódik fel, ezért kissé hashajtó hatású lehet. 
Én lassan, de ezt is megszoktam, és kevesebbet használok belőle, mert az édesítőereje kiváló.

A cukor és a cukoralkoholok összehasonlítása:

  Édes ízGlikémiás indexKalória/g
Szacharóz=cukor    100604
Maltit  75523
Hidrogénezett keményítő  33392,8
Xilit  100122,5
Izomalt  5592,1
Szorbit  6092,5
Laktitol     3562
Mannit  6001,5
Eritritol  7000,2

                             
Én kifejezetten érzékeny vagyok az édesítőszerekre, szóval cukoralkoholokat sem fogyasztok túl gyakran. Ez kicsit szerencsétlen, hiszen zéró szénhidráttartalmuk miatt sokkal többször beilleszthetném az étrendembe. De másfelől nem is bánom, hogy ezt nem tudom korlátlanul megtenni, mert ismerve édes számat, kilószámra enném az összes, ebből készült csokoládét/csokoládékrémet, amitől előbb, vagy utóbb, de beájul az ember.
(És most nem a szesz bódító hatására gondoltam.:-D Szerencsére ezeknek köze sincs az etil-alkoholhoz....)

Na, de ennyit erről.
Legközelebb górcső alá veszem a mesterséges édesítőket. 

Izgalmas lesz.

ui: ... eszembejutott, el kell kerüljem a Stevia-t is egyébként, ami ugyan 300-szor édesebb a szacharóznál, mindössze 0,21 Kcal-t tartalmaz grammonként. Szóval megatuti lenne.
De csak lassan a testtel. Meg a "szerekkel".

üdv,
DiabGirl

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése