Blog az életről, az egészségről és a mindennapokról cukorbeteg köntösben. :-)

Translate

Keresés a blogban

2018. április 25., szerda

NaplózZunk?

Egyszer így, egyszer úgy.
Legalábbis nálam valahogy nem akar működni ez a rendszeres jegyzetelés. Sokszor szívből kívánok magam mellé egy személyes diéta-felügyelőt, aki non-stop kontrollálja a tennivalókat. Te is?

Pedig nem egy bonyolult feladat ez, sőt, én egyébként kifejezetten imádok adminisztrálni/rendszerezni. De néha valahogy viszketek a sok kötelező tennivalótól, és ha a méréseket, szúrásokat, fejben matematikát esélyem nincs elkerülni, hát ott csalok, ahol tudok. 😊
Jó kifogás.

ÉS elég kellemetlen tud lenni az élet diabétesszel, ha nem tudjuk mit csinálunk. Adjuk az inzulint itt meg ott, mérünk ekkor meg akkor, sportolunk meg bulizunk ezen meg azon a napon, utazunk erre meg arra és stresszelünk is, így vagy úgy. Oké. És hogyan hatott mindez a vércukorszintünkre?
Napló nélkül nekem halvány, de még lila gőzöm sincs róla, mert egyszerűen nem tudok mindenre pontosan visszaemlékezni.

Arról nem beszélve, milyen ciki egy soron következő kontroll egy üres naplóval. 😂

Szóval egyértelműen írjam.

De hogyan?

Ma már annyi lehetőségünk van igazán jól csinálni a diabéteszt és élhetővé tenni a mindennapokat.
A naplózáshoz ott van például,
- az egyszerű jegyzet...
- a telefonos naptár funkció...
- esetleg egy letölthető diabéteszes applikáció...
- de még a Facebookon is üzenhetünk magunknak... 😅

Én a kis méretű napló mellett döntöttem. 

Na, nem az a kórházi, ingyenes csoffadék, hanem egy saját kis magam alkotta vidám és színes zsebkönyv. Kell hozzá pár filc, meg matrica... Jöhetnek akár csillámpónik vagy batmanek is két érték közé rajzolva, ha úgy érzed. A lényeg, hogy legyen minden pici porcikájával a Tiéd, így sokkal lelkesebben lehet használni azt. 
(Egyébként biztosan furán hangzik a mai futurisztikus telefonok és ipadek között jegyzetekről beszélni, de én például régimódi vagyok, meg amúgyis tanári vérem van, szóval a füzet, toll, meg a papír sokkal közelebb áll hozzám, mint a szuperszónikus telefonom. 👻

És hogy mit érdemes leírni?
  Szerintem:
- Vércukormérés ideje / Próbálj meg párban mérni legalább egyszer egy nap!
- Inzulinadás ideje / Próbáld meg nagyjából azonos időkben beadni az inzulinjaidat!
- Inzulinmennyiségek / Sose felejtsd végiggondolni mi minden hatott rád előtte, vagy/és mi minden fog hatni rád utána, eszerint kalkuláld azt! (sport, stress, nasi, alkohol..stb)
- Szénhidrátmennyiségek / Mindig számold a lehető legpontosabban a CH értéket!

Fotó: Pinterest
+ Külső tényezők:
- Hirtelen időjárásváltozás
- Stressz
- Menstruáció
- Minden aktívabb mozgásforma
- Betegség
- Nem megszokott étel/ital fogyasztása
- Alkohol fogyasztása különösképpen
- Utazás

És mindig legyen meg a következő kontrollod időpontja, hogy véletlenül se felejtsd el!
(Ezt az egyet még én is beírom a telefonomba.
:-D)

Szóval ennyi.
Szuper egyszerű.
Hozzáállás kérdése.

Nem mondom, hogy nálam nem maradnak ki napok néha, amiket aztán a diab-kontrollt megelőző este próbálok pótolni, a vércukormérőmmel és a memóriámmal karöltve.
De általában olyan basic dolgokat, mint a Lantusom ideje és mennyisége, vagy az étkezések és korrigálások, esetleg betegség, gyógyszer szedése és utazások mindig helyet kapnak a jegyzeteimben, mert rengeteget segít megérteni, mikor és mi történik a szervezetemben, hogy aztán később előre kalkulálhassak ezekkel a történetekkel.

Tehát egyértelműen írni kell(ene) azt a naplót.
Nincs kifogás.
Önkontroll van.

Na, most eléggé motivált lettem újra szerkeszteni a kis csodakönyvem.
Megyek is. :-)

Üdv,
Niki

1 megjegyzés:

  1. Sosem értettem ezeknek a naplóknak a fontosságát �� Ha én tudom anélkül is kezelni akkor miert kell vezetni ?�� Legjobb amikor már a cukormérőd nem megy visszább a napokkal es ki kell találnod , hogy miylen cukrod volt 2 hónapja 10.-én ebédnél �� ja es persze hogy mennyit is adtál be ...
    Hanna

    VálaszTörlés